Ruterne ved VM i enkeltstart plejer normalt at være lange og flade, men dette er ikke tilfældet i Bergen. De norske arrangører har virkelig rystet posen, og de har planlagt en ganske spektakulær rute, der er garant for underholdning.

Rytterne kører først to runder inde i Bergen inden, at de slutter med en 3,4 kilometer lang opstigning til bjerget Fløyen.

Som det ses på billedet ovenover er den første del af ruten relativt ukompliceret. Der er få skarpe sving, og ruten byder på flere lange strækninger, hvor specialisterne virkelig kan få fart på.

På rundstrækningen skal rytterne op over fem mindre stigninger, men ingen af disse bør for alvor skabe problemer for favoritterne. De er alle ret lige til og har hverken længden eller stejlheden til for alvor at skabe problemer for favoritterne.

Fløyen bliver altafgørende

Det har afslutningen til Fløyen til gengæld. Etapen afsluttes nemlig med en 3,4 kilometer lang stigning, og det er her løbet bliver afgjort. Fløyen starter med 11 hårnålesving, og den har rigtig stejle stykker, hvor der kan laves enorme tidsforskelle. Sitningen stiger i gennemsnit med hele 9,1 procent.

Efter starten med de mange hårnålesving bliver vejen bredere inden, at hårnålesvingene begynder igen kort før mål, hvor stigningsprocenten også krydser de 17 på et tidspunkt.

Derfor er det også altafgørende at rytterne disponerer deres kræfter korrekt. Det er nemlig altafgørende, at man har masser af kræfter tilbage, når Fløyen begynder.

Som det ses på stigningsprofilen til højre er der ingen nemme steder på Fløyen. Lige fra begyndelsen og til kort før afslutningen går det stejlt opad, hvilket forhindrer rytterne i at restituere bare en lille smule.

Med halvandet kilometer til mål krydser stigningsprocenten de ti, og her kommer rytterne for alvor til at lide. På dette tidspunkt vil de næsten være helt tappet for kræfter, så det bliver en kamp på viljestyrke.

Med 400 meter til mål er det værste overstået, og stigningen flader ud. Stigningsprocenten daler til mellem fem og seks, og det er her, at rytterne skal bruge deres allersidste kræfter.

Her er en video, der vises opstigningen til Fløyen.

Skal der skiftes cykel?

Hvor den første del af løbet er klassisk enkeltstartsterræn, og derfor kalder på en enkeltstartscykel, er afslutningen op til Fløyen mere lignende en bjergetape. Derfor vil der også være en pitzone for neden af bjerget, hvor rytterne kan skifte cykler. Her vil de få muligheden for lynhurtigt at skifte væk fra de tungere enkeltstartscykler til de lette modeller, der typisk bruges i bjergene.

I denne pitzone har mekanikere fået lov til at stå klar med rytternes bjergcykler. Dermed slipper rytterne for at vente på, at cyklerne tages ned servicebilernes tage.

Servicebilerne kan da heller ikke komme med op over Fløyen, da vejene er for smalle. Derfor vil rytterne få følgeskab af motorcykler, der kan hjælpe i tilfælde af defekt.

 

Spil på VM i enkeltstart hos bet365 >>