Odds.dk
  • Bettingkalender
    Få 500 DKK i bonus Få 1.000 DKK i bonus Få 1.000 DKK i bonus Få 500 DKK i bonus
    • Superligaen
    • Premier League
    • Champions League
    • U21 EM i fodbold
    • Europa League
    • Bundesligaen
    • Serie A
    • Oscars
    • NordicBet Ligaen
    • La Liga
    • Ligue 1
    • EM i Fodbold
    • El Clasico
  • Odds bonus
    Få 500 DKK i bonus Få 1.000 DKK i bonus Få 1.000 DKK i bonus Få 500 DKK i bonus
    • Odds uden konto
    • MobilePay sider
    • Bookmakers
    • ComeOn
    • bet365
    • Danske Spil
    • Oddset
    • Tipwin
    • Mr Green
    • Onside Betting
    • NordicBet
    • Unibet
    • betfair Sportsbook
    • betfair Spillebørs
    • LeoVegas Sport
    • bwin
    • Cashpoint
    • 888sport
    • PokerStars Sports
    • Betspil
  • Dagens Spilforslag og tips
  • Odds på sport
    Få 500 DKK i bonus Få 1.000 DKK i bonus Få 1.000 DKK i bonus Få 500 DKK i bonus
    • Amerikansk fodbold
    • Fodbold
    • Badminton
    • Basketball
    • Boksning
    • Cykling
    • Dart
    • eSport
    • Håndbold
    • Golf
    • WWE
    • Formel 1
    • Ishockey
    • Tennis
    • Travsport
    • Folketingsvalg
    • UFC og MMA
  • Betting guides
    Få 500 DKK i bonus Få 1.000 DKK i bonus Få 1.000 DKK i bonus Få 500 DKK i bonus
    • Bettingsider
    • Freebets
    • Kambi
    • Trustly
    • Betbuilder
    • Henze Systemet
    • Tips 13
    • Superliga i udlandet
    • Cash out
    • Oddset 1000
    • Surebetting
    • Asian handicap
    • Spillerspecials
    • Mobilbetting
    • Live betting
    • Sportsbetting
    • Sport i TV
    • Spilhuset
    • Livescore
    • Den Lange
    • Livestream sport
    • Stream Serie A
    • Stream El Clasico
    • Stream La Liga
    • Stream Clara Tauson
  • Optakt
  • Odds
  • TV
  • Etaper
  • Sprinterne
  • Hold
  • Bjergtrøjen
  • Stream
  • Manager
Annonce - Denne side indeholder henvisningslinks. 18+. Regler og vilkår gælder. Spil ansvarligt.

Etapeprofilerne til Tour de France 2020 – Her skal slagene slås

Ruten til Tour de France er kendt som værende den nemmeste af de tre grand tours. Man skal dog huske på, at feltet i Touren altid er suverænt stærkest. Derfor er niveauet naturligvis vanvittigt højt, når alle de bedste er samlet. Det gør, at der kan se noget på samtligt etaper i løbet.

Det er med andre ord sikkert og vist, at vi igen i år vil blive forkælet med fremragende cykelløb, når det går løs i Nice den 29. august.

 

Indlæser odds…

Disse odds leveres af bookmakeren bet365

Dagens etape i Touren

Hvis sidste års Tour de France-rute var god for bjergrytterne, så er det intet mod dette års version. Den er igen fyldt med bjerge og stejle bakker. Samtidig har man valgt at have minimalt med flade enkeltsrtartskilometer.

Nedenfor vil du kunne danne dig det fulde overblik over Tourens etaper. Vi analysere hver af etoaperne og kommer ved vores bud på, hvem der vinder. Vi opdaterer naturligvis siden i takt med, at der kommer profiler for de forskellige etaper.

 

1. etape (29. august): Nice – Nice 156 km.

1. etape af Tour de France 2020

 

Dette er en usædvanligt hård 1. etape for Tour de France. I den 106. udgave af den franske rundtur har arrangørerne som nævnt eksperimenteret en del med ruten. Det gør blandt andet, at de rendyrkede sprinteres drøm om en gul trøje bliver væsentligt mindre. Som det kan ses går det opad fra start.

I Tour de France vil der altid være forsøg på at komme afsted fra starten. Første etape er ofte overvejende flad, så der ikke den store kamp om at komme med i udbruddet, da dette ikke vurderes til at have de store chancer. På denne rute vil der dog være flere, som vil være villige til at gøre forsøget, hvilket vil give en hæsblæsende start.

Det betyder samtidig, at det bliver hårdt for de hold, som gerne vil kontrollere, hvem der “får lov” til at komme afsted. Det vil naturligvis være de hold, som har en af de mere hårdføre sprintrere på holdet, som kan gøre sig forhåbninger om at vinde og køre sig i gult.

Feltet har ikke råd til at give udbruddet for lang snor på denne etape – især ikke hvis der er tale om et udbrud på over fire mand. Der bør dog være tilstrækkeligt mange hold, som er interesserede i en spurt til, at de kan hentet udbruddet og realiseret dette. Som det kan ses køres etapen på en rundstrækning, hvor rytterne skal over kategori 3-stigningen Cote de Rimiez to gange. Her kommer bjergtrøjen naturligvis i spil.

Favoritterne på 1. etape må derfor forventes, at være de hårdføre sprintere Peter Sagan, Caleb Ewan og Wout van Aert, da et udbrud som sjældent lykkes på årets første etape.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

2. etape (30. august): Nice – Nice 186 km.

2. e

 

På denne etape vil der for mange cykelfans være tale om et gensynets glæde. Der er nemlig tale om flere ikoniske stigninger fra Paris-Nice. Særligt Col d’Eze har været scenen for et par store slag mellem sportens helt store stjerner. Den har ikke været på programmet de seneste par år, men nu er den altså tilbage igen.

Hele etapen er lidt af en Paris Nices greatest hits med Col de la Colmiane, Col de Turini og Col des Quatre Chemins, som alle også er kendte fra løbet mod solen.

Denne etaper blive første rigtige test for klassementsrytterne. Allerede efter 45 kilometer starter kategori 1-stigningen Col de la Colmiane. Den blev brugt i dette års Paris-Nice, hvor Nairo Quintana knuste alt og alle og vandt etapen med 46 sekunder til Tesj Benoot. Herefter venter den 20 kilometer lange nedkørsel inden det går løs på den stejlere Col de Turnini.

Kategori 1-stigningen Col de Turini var senest med i Touren tilbage i 1973. Det var dog med i sidste års udgave af Paris-Nice, hvor EF Educations Daniel Martinez vandt foran Miguel Ángel López fra et udbrud. Det år blev løbet vundet af Egan Bernal, som sammen med Quintana slutte først af favoritterne.

Efter en lang nedkørsel og et lille stykke mere eller mindre fladt går det løs på Col d’Èze. Mange vil nok huske stigningen som stedet, hvor Alberto Contador pressede Team Sky i 2016 og 2017 udgaverne af Paris Nice. I 2018 var både den og Col des Quatre Chemins med, da Movistars Marc Soler på sidstedagen af Paris-Nice hoppede fem pladser frem i klassementet og tog sejren for næsen af Simon Yates med fire sekunder. Det er værd at bemærke, at der på toppen af Col des Quatre Chemins er otte, fem og tre bonussekunder.

En dag for udbruddet?

Som det nok kan ses, er det en etape, hvor bjergrytterne kan folde sig ud. Der vil naturligvis igen være mange, som gerne vil i udbrud, hvilket kommer til gøre etapen uhyre svær at kontrollere. Hvis en type som Sagan eller Ewan skulle sidde i den gule trøje, vil deres hold sandsynligvis ikke engang forsøge. For klassementsrytterne gælder det om ikke at tabe tid. Hvis man har en dårlig dag, kan man let tabe minutter denne dag.

Denne etape vil formodentlig blive vundet af en af de hurtige bjergryttere. Hvem det bliver kommer an på, om et udbrud får lov til at køre, eller om favoritterne vil røre på sig. Blandt favoritterne må det være folk som Julian Alaphilippe, Sergio Higuita, Alejandro Valverde og Thibaut Pinot, som der skal holdes øje med. Fra et udbrud kunne det være ryttere som Maximilian Schachmann, Alexey Lutsenko, Tiesj Benoot og Jesus Herrada.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

3. etape (31. august): Nice – Sisteron 198 km.

3. etape af Tour de France 2020

 

Tourens 3. etape bliver endnu en chance for sprinterne. De vil dog nok bande den første del af etapen langt væk. Her kommer det nemlig til at gå uafbrudt op og ned. Der vil naturligvis komme et udbrud afsted fra start. Her er det op til sprinterholdene at sørge for, at dette ikke bliver for stort til, at det kan kontrolleres. Der er ikke mange udfordringer på sidste halvdel af etapen, så det er her, at feltet skal hente ind på et eventuelt udbrud.

Etapens første seriøse udfording er den 8,4 kilometer lange kategori 3-stigning Col du Pilon. Den er 8,4 kilometer lang og stiger med 5,1 i snit. Kort efter følger Col de la Faye med sine 5,3 kilometer og 4,8% Når pointene på Col de la Faye er fordelt, går det som sagt op og ned de næste mange kilometer. Sidste større forhindring er Col des Lèques, som stiger med 5,4 procent over næsten syv kilometer.

Herefter må det formodes, at feltet sætter alt ind på at fange det udbrud, som må formodes at være kommet afsted. Det har de godt og vel 80 kilometer til, så det bør ikke blive noget større problem. Det interessante bliver at se, om alle sprinterne fortsat sidder i feltet, eller om enkelte er blevet sat i det hårde terræn.

Undervejs forceres kategori 4-stigningen Col de l’Orme, som kommer lige inden dagens spurt. Sprinterne vil formodentlig ikke på helhjertet efter denne og stedet gennem kræfterne til finalen. Favoritterne på denne etape er folk som Sam Bennett, Caleb Ewan og Peter Sagan.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

4. etape (1. september): Sisteron – Orcières-Merlette 160,5 km.

4. etape af Tour de France

Så er det tid til Tourens første etape med mål på toppen af et bjerg. Det sker, når 4. etape slutter på toppen af kategori 1-stigningen Orcières-Merlette. Det er med andre ord nu, at vi for alvor får at se, hvem af favoritterne, der for alvor har noget at skyde med.

Inden rytterne når så langt, gælder det først og fremmest starten i Sisteron. Her vil der naturligvis være hård kamp om at komme afsted i dagens udbrud. En ting som kan være med til at gøre det svært at komme afsted er dagens indlagte pointspurt. Den kommer nemlig efter 51,5 kilometer. Et sandsynligt scenarie er, at sprinterne går med i udbruddet og køre spurten, hvorefter de lader sig falde tilbage. Det kan også tænkes, at udbruddet slet ikke får lov at køre inden spurten.

Næst punkt på dagsordnen er kategori 3-stigningen Col du Festre. Den er ganske pæne 7,6 kilometer lang med en gennemsnitlig stigningsprocent på 5,3. Derefter går det overvejende nedad mod kategori 4-stigningen Cote de Corps.

Finalen starter så småt, når løbet rammer starten af Cote de l’Aullagnier. Den stiger med 6,4 procent i snit over sine 3 kilometer. Efter ni kilometers nedkørsel tages der fat på endnu en kategori 3-stigning – Cote de Saint-Léger-les-Mélèzes. Den stiger med 6,8 procent over 2,8 kilometer. Her vil der formentlig være positionskamp frem mod dagens hovedattraktion – Orcières-Merlette.

Den første bjergafslutning

De sidste 7,1 kilometer går op ad med 6,7 i snit. Det mest sandsynlige er, at Jumbo-Visma eller Team Ineos vil sætte hårdt tempo på de første fem kilometer af stigningen. Herefter kan man håbe, at nogen blandt favoritterne har mod på at angribe for at prøve de andre af. Et eksempel på dette er Fabio Aru sejr fra 2017 på 5. etape med mål på La Planche des Belles Filles. Her kørte italieneren væk med få kilometer til mål og ingen kunne blive enige om, hvem der skulle køre ham op.

Flere ting kommer til at afgøre, hvor stor angrebslysten bliver. Først og fremmest kommer det naturligvis an på, om der er en chance for at hente dagens udbrud. En anden ting er vejret. Vindens retning kommer til at have stor betydning. Hvis der er modvind kan det tage modet fra dem, som skulle sidde med planer om at angribe.

Dagens favoritter afhænger naturligvis af, om det er favoritterne eller udbruddet, som skal køre om sejren. Hvis det er favoritterne er det folk som Julian Alaphilippe, Thibaut Pinot og Tadej Pogacar, som man skal kigge efter. Gode bud på sejre på et udbrud er Thomas De Gendt, Tiesj Benoot og Lilian Calmejane. Man skal naturligvis også holde øje med, hvem der er tilpas langt efter i klassement til, at de kan “få lov” til at køre afsted.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

5. etape (2. september): Gap – Privas 183 km.

5. etape af Tour de France 2020

Tourens 5. etape ligner en sag for sprinterne, men det er ikke nødvendigvis helt så lige til. Etapen slutter nemlig med et par bakker, som kan volde de mere tunge sprintere problemer. Gennem de sidste par kilometer går det nemlig støt op mod målet i Privas.

Inden da skal rytterne afsted fra dagens startby Gap. Gap er en klassiske by i Tour-sammenhæng, som har været med talrige gange gennem løbets historie. Når rytterne er kommet ud af Gap går det overvejende ned ad de næste 35 kilometer. Herefter skal rytterne op mod dagens indlagte pointsport. Et tænkeligt scenario er, at tre-fire mand har fået lov at køre afsted og at sprinterne vil køre om de resterende point.

Herefter er der omkring 75 kilometer hen til dagens første kategoriserede stigning Col de Serre Colon. Den er med sine milde 3,7 kilometer over 4,1 kilometer en kategori 4. Når toppen er passeret bevæger rytterne sig mod etapens finale. Den starter med kategori 4-stigningen Cote de Saint-Vincent-de-Barries. Den er 2,7 kilometer lang og stiger med 4,2. Her kan man komme til at se hold som CCC Team og Bora – hansgrohe sætte tempo for at komme af med konkurrenterne.

Når feltet rammer bunden gælde det en fem kilometer lang ukategoriseret stigning op mod målet i Privas. Der har aldrig været mål i Tour-sammenhæng, men den var målby i 2008, hvor Alejandro Valverde vandt etapen foran Thor Hushovd. Der var også klassementsryttere som Cadel Evans, Levi Leipheimer og Haimar Zubeldia i top ti den dag. Denne gang kommer de dog fra en lidt anden retning.

Dette er helt sikkert en etape, som folk som Peter Sagan, Greg Van Avermaet og Jasper Stuyven har udset sig. En rytter som Wout Van Aert kunne også være interessant, hvis Jumbo-Visma giver ham fri til at køre efter sejren.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

6. etape (3. september): Le Teil – Mont Aigoual 191 km.

Tour de France 2020 - 6. etape

Så er det tid til endnu en bjergetape. Tourens 6. etape starter i Le Teil. Etapen er ret så flad frem mod finalen, hvor det så til gengæld går løs på kategori 1-stigningen Col de la Lusette.

Udfaldet af etapen kommer i høj grad an på, hvor mange der kommer med i dagens udbrud. Hvis der blot er tale om en fire til fem ryttere, har feltet gode chancer for at kontrollere dem. Hvis der skulle kommer omkring ti mand afsted bliver det strakt sværre. En anden væsentlig faktor bliver, hvem der sidder i den gule trøje. Hvis det er en rytter fra et af de mindre hold, er det ikke sikkert, at de ønsker at give afkald på trøjen uden kamp.

Når udbruddet først er kommet afsted vil der formentlig ikke ske det store de næste mange kilometer, før løbet når dagens pointspurt, som kommer efter 125,5 kilometer. Når pointene er fordelt, kan sprinterne så småt begynde at “slappe af” og koncentrere sig om at komme så let gennem etapens afslutning som muligt.

Dagens første kategoriserede stigning er Cap de Coste som med sine 2,1 kilometer og 7% i snit er kategori 3. Derefter venter et fladt stykke frem mod Col des Mourèrez, som også er kategori 3. Efter en kort nedkørsel ankommer rytterne ved foden af Col de la Lusette. Her er tale om et bjerg på 11,7 kilometer med en gennemsnitlig stigningsprocent på 7,3 procent.

Finalen på Lusette

Den begynder for alvor at gøre ondt omkring kilometer syv, hvor rytterne skal op ad omrking de 11 procent. Det sidste stykke inden spurten om bjergpoint og bonussekunder, flader den dog ud. Det er altså på det stejle stykke, at man skal sætte sig angreb ind, hvis man sidder med gode ben. Der er lidt under 15 kilometer fra toppen til dagens målstreg, så det næppe en dag, hvor favoritterne for alvor vil røre på sig.

De sandsynlige scenarier er, at der er et udbrud, som skal køre om det eller, at etpaen skal afgøres mellem en mindre gruppe bestående af klassementsryttere. Vejen op mod Mont Aigoual er ikke specielt hård, så det bliver svært at køre væk på dette stykke.

Vi mener, at favoritterne på denne etape må være folk som Julian Alaphilippe, Thibaut Pinot eller Adam Yates, hvis det skal afgøres i en spurt blandt favoritterne. Hvis det bliver et udbrud kan det blive folk som Thomas De Gendt, Lilian Calmejane eller Dan Martin.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

7. etape (4. september): Millau – Lavaur 168 km.

Profil for 7. etape af Tour de France

Tourens 7. etape ligner en sag for sprinterne, men arrangøerne har endnu engang lagt et par forhindringer på ruten. På etapens første 73 kilometer går det nemlig næsten konstant op og ned. Herefter har feltet de sidste 93 til at få halet dagens udbrud ind.

Starten går i Millau, hvorfra rytterne sætter kurs mod kategori 3-stigningen Cote de Luzencon. Den er 3,1 kilometer lang og stiger med 3,1 i snit. Efter en kort nedkørsel tages der hul på endnu en stigning – denne er dog ikke kategoriseret. De mange små stigninger gør, at det kan blive svært for sprinterholdene at kontrollere de mange udbrudsforsøg.

Det gælder som altid om at sørge for, at der ikke kommer for mange afsted. Hvis der skulle ske at køre en ti mand, gælder det om sprinterholdene selv at have en med, som kan forsøge at ødelægge rytmen  i udrbruddet.

Efter 58 kilometer er det tid til dagens indlagte spurt, hvor der er point på højkant. Umiddelbart efter gælder det den lange men ikke stejle kategori 3-stigning Col de Peyronnenc. Den er 14,5 kilometer lang, men stiger blot med lige knap fire procent. Herefter går de resterende 95 kilometer primært nedad eller ligeud. Eneste udtagelse er kategori 4-stigningen Cote de Paulhe.

Man må formode, at feltet lykkes med at fange udbruddet. Spørgsmålet er, om alle sprinterne stadig er der. Hvis en eller flere skulle være blevet sat, vil resten af sprinterholdene naturligvis nødigt have dem tilbage igen. Favoritterne til at løbe med sejren i Lavur er Caleb Ewan, Sam Bennett og Elia Viviani, som alle køre fornuftigt op ad, når de er i topform.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

8. etape (5. september): Cazèrez – Loudenville 141 km.

8. etape af Tour de France 2020

 

Det er tid til løbets første etape i Pyrenæerne. Fra Col de Menté minder etapen meget om 15. etape fra Touren i 2007. Hvis man så med dengang vil man sikker kunne huske etapen for at danne scene for et af slagene mellem Michael Rasmussen og Alberto Contador. På Peyresourde forsøgte Contador flere gange at ryste den gule trøje af, men Kyllingen kom hver gang tilbage. De to rivaler sluttede først af favoritterne som nummer 10 og 11. Alexandre Vinokourov tog en stor sejr, som senere blev taget fra ham og givet til Kim Kirchen, da kasakheren testede positiv for bloddoping.

Dagens udbrud vil formegentlig være kørt inden feltet rammer første stigning, Col de Menté. Den tager for alvor fat, når rytterne når Port de l’Oule. Herfra byder Col de Menté nemlig på omkring 8 procent og en rampe på hele 15,5. Efter denne stigning følger et mindre dalstykke, inden det for alvor gå løs på Port de Balés, som har været med fem gange tidligere i Touren. Seneste optræden var i 2017, hvor Steven Cummings var første mand over toppen.

Port de Balès er 11,7 kilometer lang og har en gennemsnitlig stigningsprocent på 7,7. Det er især de sidste seks kilometer, som kommer til at trække tænder ud. Her kan det tænkes, at kaptajnerne begynder at sende hjælpere i angreb for at kunne bruge dem senere på etapen. Kaptajnerne selv vil sandsynligvis vente til Peyresourde med at røre på sig.

Finalen

Peyresourde kan bestiges fra flere forskellige sider. I år bliver det fra Saint-Aventin Herfra er stigningen 9,7 kilometer lang og stiger i gennemsnit med 7,8 procent. Man skal være opmærksom på, at der på toppen vil være otte, fem og to bonussekunder til de tre første, som krydser denne. Herefter følger en otte kilometers nedkørsel inden den sidste kilometer, som er overvejende flad.

Hvis favoritterne som ventet ikke rører på sig før sidste stigning, kan dette blive en etape for udbruddet. Deltagerne i dette skal naturligvis alle være ude af klassementet for at få lov til at køre. Her vil det naturligvis være bjergrytterne, som vil gøre sig gældende. Blandt vores favoritter er ryttere som: Thomas De Gendt, Warren Barguil, Adam Yates eller Julian Alaphilippe.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

9. etape (6. september): Pau – Laruns 153 km.

9. etape af Tour de France 2020

Endnu en etape hvorpå der står udbrud skrevet med store fede bogstaver. Efter 50 kilometermærket begynder rytterne så småt at ramme dagens første stigning – Col de la Hourcère. Der er tale om en ganske hård stigning på 11,1 kilometer og 8,8 i snit i stigingsprocent. Bedst som rytterne tror, at det er slut, venter den 3,8 kilometer 8,5% Herefter følger en længere nedkørsel mod et stykke, hvor det konstant går op og ned.

Efter et kategori 3-stigning blevet til at takle en gammel kending i form af Col de Marie Blanque. Den har ikke været med i Touren siden 2010. Før da var den ellers nærmest fast inventar. Sidst den blev brugt i en Grand Tour var i Vueltaen 2016, hvor etapen efterfølgende sluttede på Aubisque med Robert Gesink som vinder. Col de Marie Blanque er 7,7 kilometer lang og stiger med 8,6% i snit, hvoraf de første tre ikke byder på de store udfordringer. De sidste 3,7 kilometer er derimod modbydelige med stykker på over 13%

Fra toppen af Marie Blanque er der 18 kilometer til mål. Her må en lille gruppe udbrydere må vente af skulle spurte om sejren, hvis ikke der lykkes nogen at køre væk på stigningen. Det kan være, at et par af favoritterne vælger at røre på sig på Marie Blanque, men der kommer nok ikke til at ske meget før da på grund af de lange stykke mellem stigningerne. Det er sidste dag inden hviledagen, så man kan naturligvis håbe, at nogen tør kaste sig ud i et angreb, hvis de sidder med diamanter i benene.

Favoritterne må igen ventes at være folk som: Thomas De Gendt, Maximilian Schachmann og Julian Alaphilippe.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

10. etape (8. september): Ile d’Oléron (Le Chateau-d’Orléon – Ile de Ré (Saint-Martin-de-Ré 168,5 km.

10. etape af Tour de France 2020

Sprinterholdene må være ude af sig selv af begejstring over denne etapeprofil. Det er som nævnt småt med klokkeklare sprinteretaper i dette års Tour. Derfor er dette naturligvis en chance, som sprinterne ikke vil give fra sig.

Der er ikke et bjerg i sigte, men det betyder bestemt ikke, at de ikke kan blive en vigtig dag i klassementet. Hele etapen køre nemlig ude langs Atlanterhavet. Det vil sige, at der er gode chancer for sidevind, hvilket en del favoritterne gerne er forduen.

Der er flere eksempler på folk, som har tabt det hele på gulvet i vinden. Sidste år tabte Pinot et minut og 40 sekunder på 10. etape til Albi i sidevinden til trods for, at han var i sit livs form. Et mere ekstremt eksempel er Alejandro Valverde, som i 2013 tabte næsten ti minutter i sidevinden på 13. etape. Før den etape lå spanieren vel at mærke nummer to i løbet.

Derfor skal klassementsfolkene være på vagt gennem hele dagen, og holdene vil med garanti have folk placeret på ruten, som skal holde øje med vinden. Den eneste nævneværdige begivenhed inden mål er pointspurten, som kommer efter 129,5 kilometer. Den kan være med til at skabe ekstra ravage, hvis der er sidevind. Herefter skal der spurtes om sejren på Ile de Ré.

Favoritterne må igen ventes at være folk som: Caleb Ewan, Bryan Coquard og Sam Bennett, hvis hold Deceuninck Quick-Step om nogen ved, hvordan man kører sidevindskørsel. Peter Sagan plejer også at have næse for det, så man skal også kigge efter Bora – hansgrohe-holdet.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

11. etape (9. september): Chatelaillon-Plage –  Poitiers 167,5 km.

11. etape af Tour de France 2020

Tourens 11. etape bliver endnu en dag, hvor det bør være gode muligheder for feltets hurtige folk. I dag kan klassementsrytterne for formentlig også tage den lidt mere med ro, da risikoen for sidevind ikke er helt den samme som på 10. etape. Etapen starter i strandbyen Chatelaillon-Plage, hvorfra turen går væk fra kysten.

Sprinterholdene vil vanen tro sikre sig, at der ikke kommer mere end tre eller fire ryttere afsted i dagens udbrud, så dette kan holdes under kontrol. Der er blot en kategoriseret stigning på etapen. Det er kategori 4-stigningen Cote de Cherveux. Den er 1,1 kilometer lang og stiger med 4,4 procent.

Når den er forceret venter dagens spurt om point, som kommer med omkring 60 kilometer til mål. Her vil udbruddet tage de første point, mens sprinterne vil dyste om de resterende. Herefter skal der tages stilling til, hvornår udbruddet skal hentes inden spurten i Poitiers.

Der har ikke været mål i Poitiers, siden Sean Kelly vandt 6. etape tilbage i 1978. Her vandt han spurten i et udbrud, da han slog blandt andre Gerrie Knetemann i spurten.

Her vil favoritterne igen være feltets absulutte topsprintere. Det vil sige Sam Bennett, Caleb Ewan og Elia Viviani. Blandt disse har vi størst tiltro til Lotto Soudals Caleb Ewan.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

12. etape (10. september): Chauvigny – Sarran 218 km.

Tourens 12. etape

Tourens 12. etape er også løbets længste. Det er en etape, som næsten ikke kan undgå at ende med, at et udbrud skal køre om sejren. Finalen er tilpas hård til, at sprinterholdene ikke vil bruge energi på at forsøge at holde det samlet.

Det betyder naturligvis også, at vi får en hæsblæsende start i Chauvigny. Alle ved som nævnt, at udbruddet har mere end gode chancer for at holde hjem. Hvis man er tilpas langt nok efter i klassementet vil klassementsrytterne give lov til, at man kører afsted.

Dagens indlagte spurt kommer efter 51 kilometer. Det er slet ikke sikkert, at udbruddet er kørt på nuværende tidspunkt. Hvis ikke så vil sprinterne naturligvis køre om pointene her, hvorefter deres dag reelt slutter.

Dagens finale

Når udbruddet endelig er kommet afsted venter der ikke de store udfordringer inden de forreste rammer Cote de la Croix de Pey. Den er en kategori 3-stigning, som er 4,8 kilometer lang og stiger med seks procent i snit.

Efter nedkørsel rammer rytterne dagens hårdeste stigning Suc au May. Den er kategori 2 og stiger med ganske pæne 7,7 kilometer over sine 3,8 kilometer. Her vil man med garanti se angreb i udbruddet – især hvis der sidder hurtige ryttere, som de andre gerne vil af med. På toppen af Suc au May er der også bonussekunder, men disse kommer ikke til at spille den store rolle, med mindre der sidder en i udbruddet, som kan køre sig i den gule trøje.

Efter Suc au May venter et par små ukategoriserede stigninger ind mod Sarran. Sidst Touren var her var tilbage i 2001, hvor Jens Voigt vandt foran Bradley McGee. Dengang var det også et større udbrud, som endte med at køre om sejren i Sarran.

Favoritterne vil være folk som Matej Mohoric, Nils Politt og Maximilian Schachmann. Det er dog også en dag, hvor flere af danskerne kan lavet et godt resultat. Etapen ligger nemlig godt til folk som Kasper Asgreen, Michael Valgren, Magnus Cort og Søren Kragh,

Odds på etapen hos Danske Spil

 

13. etape (11. september): Chatel-Guyon – Puy Mary 191,5 km.

Her er en ægte Massif Central-etape. Pas de Peyrol har været optrådt flere gange i Tourens historie – første gange i 1959 og senest i 2016. Den gang krydsede Thomas De Gendt stregen som første mand tæt forfulgt af Greg Van Avermaet. For fire år siden fortsatte etpaen yderligere 31 kilometer efter toppen. Her lykkedes det Van Avermaet at sætte De Gendt og køre alene i mål og tage den gule trøje.

Der er lige som dengang tale om en yderst hård dag, hvor det går op og ned gennem hele dagen. Der er med andre ord ikke mange flade kilometer at spore på denne etape. Især de sidste 15 kilometer kommer til at være underholdende med stigningerne Col de Neronne og Pas de Peyrol. Col de Neronne er 3,8 kilometer lang med en gennemsnitlig stigningsprocent på hele 9,1.

Herefter følger seks kilometer, hvor rytterne kan komme sig lidt inden det igen går løs på Pas de Peyrol. Den er 5,4 kilometer og stiger 8,1. De første tre kilometer byder ikke på de store udfordringer, men derefter bliver det til gengæld modbydeligt, da resten er over 11%

Det kan meget vel blive et udbrud bestående af stærke klassikertyper, som vil komme til at kæmpe om etapesejren. Samtidig vil favoritterne med stor sandsynlighed ende med at prøve hinanden af på de afsluttende stigninger og forsøge at tage dyrebare sekunder.

Det kan bestemt ikke udelukkes, at vi kan få en rematch mellem Thomas De Gendt og Van Avermaet fire år efter deres første duel i dette terræn.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

14. etape (12. september): Clermont-Ferrand – Lyon 197 km.

Tourens 14. etape

Dagens etpae har mål i Lyon, som er en da klassiske Tour-byer. Byen var nemlig målby for den første Tour-etape nogensinde tilbage i 1903. Her vandt løbets senere vinder Maurice Garin etapen med 55 sekunder til nummer to. Springet var lidt større ned til nummer tre. Her lød afstanden på næsten 35 minutter. Det hører med til historien, at etapen var 467 kilometer lang og blev tilbagelagt på 17 timer og 45 minutter.

I dag kan rytterne dog glæde sig over, at den kun står på 194 kilometer. Det er igen en dag, som må ventes at blive for hård for de fleste af sprinterne, hvorfor et udbrud har gode chancer. Det betyder vanen tro, at det kan blive svært at komme afsted. Dagens pointspurt kommer efter 38 kilometer, så det er ikke utænkeligt, at sprinterne vil gå med i udbruddet for at køre point hjem.

Hvis udbruddet ikke skulle være kørt endnu på dette tidspunkt blive det lidt lettere at komme afsted, når de rammer dagens kategori 2-stigning Col du Béal. Den er på papiret 10,2 kilometer lang, men som det fremgår af profilen begynder det allerede at gå opad længe før stigningens officielle start.

Når de forreste runder toppen kommer de ned til en kateogri 3-stigning, hvorefter det gælder endnu en nedkørsel. Efter et af etapens få flade stykker venter en relativt lang ukateogriseret stigning, som måske kan bruges til angreb.

En chance for dansk succes

Selve finalen starter for alvor med omkring 15 kilometer tilbage. Herfra ligner etapen meget 14. etape fra 2013. Dengang sejrede Matteo Trentin foran blandt andre Michael Albasini, Andrew Talansky og Lars Bak, da et stort udbrud kom til mål sammen.

Et lignende scenario er ikke utænkeligt i 2020. Man kan endda på ingen måde udelukke, at Trentin kan gentage bedriften og igen vinde i Lyon. Det nemlig en etape, som ligger godt til de klassikerryttere, som også har en god spurt. Andre gode bud et Greg Van Avermaet, Maximilian Schachmann og Jasper Stuyven. Danske Magnus Cort fra EF Pro Cycling er også en rytter, som må have sat kryds ud for denne dag i løbsbogen.

Odds på etapen hos Danske Spil

15. etape (13. september): Lyon – Grand Colombier 174,5 km.

Profilen for 15. etape af Tour de France 2020

Hvis man kun kigger på de første omkring 100 kilometer, skulle man ikke tror, at 15. etape var en af Tourens store bjergetapper. Derefter kommer rytterne dog for alvor på arbejde. Her skal de nemlig bestige Grand Colombier fra hele tre forskellige vinkler. Den sidste af disse opstigninger er uden for kategori.

Dagen starter i gårsdagens målby Lyon. Det er som nævnt fladt de første ca. 100 kilometer af etapen. Derfor kan der godt gå noget tid, før dagens udbrud er kommet afsted, da det alt andet lige er lettere at kontrollere. Dagens indlagte spurt kommer efter 58 kilometer. Den vil sprinterne formentlig gerne have med. Derefter kan de så småt begynde at fokusere på at nå i mål indenfor tidsgrænsen.

Omkring de 100 kilometer start første opstigning af Grand Colombier. Her skal rytterne op til Montée de la Selle de Fromentel. Den er kategori 1 og stiger med 8,1 procent i snit over 11,1 kilometer.

De første seks kilometer af stigningen er til at tale med, men derefter tager den fat. De sidste tre kilometer et på henholdsvis 11,5, 14,5 og 12,5 i snit. Der er tilmed et stykke, hvor den kommer op omkring de 22 procent kort før afslutningen på stigningen.

Efter nedkørslen er der få kilometer, hvor det er fladt, og hvor det kun stiger en smule, men så går det for alvor op igen. Denne gang skal rytterne op til Col de la Biche. Den er 6,9 kilometer lang og stiger med 8,9 i snit. Den er ikke så stejl som ruten til Montée de la Selle de Fromentel, men der er stadig stykker på omkring 11 procent.

Finalen på Grand Colombier

Når rytterne har rundet toppen kommer de ned til et dalstykke, inden det går løs på Grand Colombier. De første syv kilometer af bjerget er benhårde med stykker på omkring 12 procent. Herefter flader den lidt, inden det igen går løs med fire hårde kilometer. Resten af stigningen er knap så hård bort set fra det allersidste stykke, hvor der er ti procent.

Det er dagen ingen hviledagen, så man kan med rette have forhåbninger om, at rytterne vil levere et flot show på Grand Colombier. Et par af de folk, som kan ventes at angribe er Thibaut Pinot, Egan Bernal og Nairo Quintana.

Det er en dag, hvor udbruddet kan få svære betingelser på grund af de mange flade kilometer. De skal formentlig mange afsted for at have en chance for at køre om etapesejren. Gode bud fra et udbrud kunne være Jan Polanc, Tiesj Benoot og Pierre Rolland. Hvis ryttere som Bardet og Alaphilippe som annonceret ikke kører klassement og har tabt godt med tid, er de naturligvis også gode bud.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

16. etape (15. september): La Tour-du-Pin – Villard-de-Lans 164 km.

16. etape af Tour de France 2020

Villard-de-Lans var tidligere en yderst populær desitination i Tour-sammenhæng. Fra 1985 til 1993 var skisportstedet med intet mindre end syv gane. Siden har byen dog kun været en start- eller målby i Touren én gang i 2004. Dengang sluttede 15. etape i byen. Her kom en eksklusiv gruppe bestående af Lance Armstrong, Ivan Basso, Jan Ullrich, Andreas Klöden og Levi Leipheimer til Villard-de-Lans sammen. Her vandt Lance Armstrong spurten om sejren i overlegen stil foran Basso. Denne sejr blev efterfølgende taget fra Armstrong, da han indrømmede brug af doping. Seksten år senere er Villard-de-Lans endelig igen at finde på programmet.

Først venter dog en række andre udfordringer. Første store af disse er Col de Porte. Denne efterfølges af en længere nedkørsel inden der tages fat på Cote de Revel, som er syv kilometer lang og stiger med syv procent i snit. Fra toppen af denne går turen mod Saint-Nizier-du-Moucherotte. Den er 14,6 kilometer lang og stiger ret konstant med omkring 6,5 procent. Herefter følger et plateau på omkring 20 kilometer, inden det går løs på en 2,3 kilometer lang rampe mod mål.

Hvis en gruppe favoritter lykkes med at rive sig løs på Saint-Nizier-du-Moucherotte kan det ende med, at de kommer til at køre om sejren, som det skete i 2004. I det tilfælde kommer det naturligvis an på, hvem der er den bedste afslutter. Her mener vi, at det ligger til en type som Thibaut Pinot, Simon Yates eller Julian Alaphilippe, hvis han har samme ben som sidste år.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

17. etape (16. september): Grenoble – Col de la Loze 170 km.

Profilen for 17. etape af Tour de France 2020

Så er det blevet tid til en af Tourens helt store bjergetaper. Hele to bjerge uden for kategori skal rytterne over. Først gælder det den klassiske stigning Col de la Madeleine og derefter den nye Col de la Loze, som er det øjeste punkt i dette års løb.

Inden rytterne når så langt, gælder det først starten i Grenoble. Det er naturligvis også en by, som har været med flere gange i løbets historie. En ting som får står betydning for dagens udbrud er, at der er hele 88 kilometer til dagens første bjerg. Samtidig er den indlagte spurt placeret efter 45,5 kilometer. Hvis det fortsat er tæt i point konkurrencen, vil sprinterne naturligvis gerne køre om point her.

Udbruddets chance afhænger af dets størrelse og hvordan feltet vælger at gribe Col de la Madeleine an. Hvis et hold vælger at lægge pres på allerede der, får udbruddet det svært. En ting som kan redde dem er, at der også venter en meget hård dag på 18. etape. Det kan betyde, at favoritterne vælger at vente til Col de la Loze med virkelig at åbne op.

Col de la Madeleine sniger sig lige op på de 2000 meter. Den er 17,1 kilometer lang og stiger i snit med 8,4 procent. Den er faktisk vært de første fire kilometer, hvor den stiger med mellem ni og 11 procent. Herefter kommer den kun over de ni procent på et stykke, ellers holder den sig ret konstant hele vejen til toppen. Her vil der naturligvis være 20 bjergpoint at hente. Denne etape bliver generelt vigtig for bjergkonkurrencen. Begge stigninger er nemlig de eneste i løbet, som giver dobbelt point. Det vil sige, at der er hele 80 point at køre om på 17. etape.

Den vilde debutant

Efter en længere nedkørsel rammer rytterne et dalstykke på omkring 16 kilometer hen til foden af Col de la Loze. Det er som nævnt en helt ny stigning, som arrangørerne har fundet frem. Den er hele 21,7 kilometer lang og stiger med 7,8 procent. Toppen ligger i 2304. Dermed er det Tourens klart højeste bjerg. Det vil sige, at den person, som når toppen først får Souvenir Henri Desgrange, som er en præmie bestående af 5000 euro. Den blev sidste år vundet af Egan Bernal. Eneste danske vinder er Michael Rasmussen tilbage i 2006.

Der er den forskel fra Madeleine, at Col de la Loze er stejlest mod toppen. De første 17 kilometer er den sjældent over de otte procent. Herefter kommer der dog andre boller på suppen. De næste to kilometer ligger nemlig begge på omkring 11 procent i snit. Derefter er resten af stigningen også ganske stejl med omkring 9,5 procent på de sidste 2,5 kilometer.

Det er med andre ord her, hvor favoritterne formentlig vil begynde at angribe hinanden. Med 2,5 kilometer til toppen kommer et stykke med omkring 20 procent. Et godt brud på en rytter som skal angribe på denne etape er Egan Bernal. Colombianeren har det som en fisk i vandet i højderne, så denne etape er perfekt for ham. Andre gode bud er Nairo Quintana, Thibaut Pinot og Tadej Pogacar.

Det som nævnt også muligt at vinderen skal findes i dagens udbrud. Her er folk som Romain Bardet og Ilnur Zakarin gode bud, hvis de ikke er med i klassementet.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

18. etape (17. september): Méribel – La Roche-sur-Foron 167,5 km.

18. etape af Tour de France 2020

Så er det blevet tid til sidste etape i Alperne og sidste chance for de bjergryttere, som skal bruge tid inden enkeltstarten. De bliver da også forkælet med hele fem stigninger, så der er bestemt terræn til angreb. Det kommer til at gå op eller end hele dagen, og der er ikke én flad kilometer at spore. Hvis ryttere som Egan Bernal, Thibaut Pinot, Nairo Quintana eller Miguel Ángel López sidder i den gule trøje inden etapen, må de ventes at skulle i angreb. Der er med andre ord lagt op til 168 kilometers festfyrværkeri.

Som det kan ses, går det op ad fra start mod foden af Cormet de Roselend. Cormet de Roselend er på programmet for tredje år i træk. I 2018 var rytterne første over toppen af Col du Pré, hvor efter de blot skulle køre seks kilometer af Roselend. Her var Warren Barguil første mand over toppen.

Sidste skulle feltet have kørt stigningen fra den modsatte side af i år på 20. etape. Denne blev dog forkortet på grund af voldsomme mudderskred i området, så Roselend måtte vente et år. Sidst den blev kørt fra denne side var i 2009, hvor den senere vinder af bjergtrøjen, Franco Pellizotti var første mand over toppen.

Den side, som køres i år, er 18,6 kilometer lang og stiger med 6,1 procent. Det ville ikke være overraskende, hvis udbruddet først komemr afsted på Roselend. Alle holdene vil forsøge at få den rigtige mand med i udbruddet. For de mindre hold gælder det en potentiel etapevinder, mens det for de store hold handler om at have folk ude foran, som kan hjælpe kaptajnen senere. Et eksempel kunne være, at Nairo Quintana sender Warren Barguil afsted.

 

Det taktiske spil begynder

Næste punkt på dagsordenen er Col des Saisies, som gør comeback efter ti års fravær. I 2010 var Jeromé Pineau første mand over toppen, det var dog fra den modsatte side. Sidst den blev kørt fra denne side var faktisk på 17. etape året før. Havde var det noget overraskende Thor Hushovd, som var første mand over toppen af den 15 kilometer lange stigning med en gennemsnitlig stigningsprocent på 5,1. Mange husker nok den etape som den, hvor Schleck-brødrene og Contador kom sammen til mål med Fränk som vinder.

Dagens tredje bjerg er Col des Aravis, som er 6,7 kilometer lang og i gennemsnit stiger med 7 procent. Den blev sidst brugt i 2016, hvor den var første stigning på 20. etape. Her var Thomas de Gendt først over toppen. Når rytterne runder toppen venter der en lang nedkørsel på omkring 20 kilometer mod foden af den frygtindgydende Col des  Glières.

 

Finalen

Col des  Glières er debutant i Touren. Nogle af rytterne vil dog have kørt løb på den før. Den var nemlig med i ungdommens Tour de France, Tour de l’Avenir, i 2013. Her vandt Julian Alaphilippe på stigningen foran Matej Mohoric og Adam Yates. Det er umiddelbart også en ganske fin stigning for Julian Alaphilippe.

Col des  Glières er seks kilometer lang og stiger med vanvittige 11,2 procent. Det hører til sjældenhederne, at der er sådanne stigninger på programmet i Touren, de ses oftere i Vueltaen. Col des  Glières er sidste udkald, hvis man skal ryste de øvrige favoritter inden enkelstarten, så her kan man med rette forvente et stort slag.

Når rytterne runder bjergspurten venter et plateau på to kilometer inden den egentlige top. Herfra skal de ud på en 15 kilometer lang nedkørsel mod Col des Fleuries. Den er 5,5 kilometer lang og stiger små 4,6% Der er med andre ord ikke tale om verdens hårdeste stigning, Det trods vil der komme drama, når de ryttere, som har skabt sig et forspring på Col des  Glières skal forsøge at bevare dette op over Col des Fleuries. Når toppen rundes går de sidste ti kilometer ned mod målet i La Roche-sur-Foron.

Favoritterne på denne etape må være folk som Egan Bernal, Miguel Ángel López, Julian Alaphilippe og Romain Bardet.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

19. etape (18. september): Bourg-en-Bresse – Champagnole 160 km.

Efter de hårde dage i bjegene bliver sprinterne belønnet med en sjælden etape for dem inden det går løs på den afgørende enkeltstart. På sidste halvdel af etapen går det konstant op og ned, da der ligger flere ukategoriserede stigninger. Det er dog ikke noget, som bår komme til at volde størstedelen af sprinterne problemer.

Derfor vil sprinterne vanen tro sikre sig, at der ikke kommer mere en mellem tre og fire mand afsted. Her er de hold, som ikke har en sprinter gode bud. Kampen mellem sprinterholdene og de der vil i udbrud kan dog let blive hård. Det er nemlig sidste chance for mange ryttere, hvis de skal vinde en etape. Derfor kan der let gå mange kilometer, før de kommer afsted.

Dagens første reele udfordring kommer efter 78 kilometer, hvor rytterne rammer kategori 4-stigningen Cote de Chateau-Chalon. Den er 4,3 kilometer lang og stiger med 4,7 procent i gennemsnit. Herfra begynder det at gå op og ned mod mål. Den indlagte spurt om point kommer omkring 50 kilometer fra mål. Her vil stillingen i pointtrøjen naturligvis afgøre, hvor hårdt der bliver kørt efter den.

Det er heller ikke utænkeligt, at vi kan komme til at se udbrudsforsøg fra feltet på disse små stigninger. Fra den sidste af disse går det primært ned mod mål, så det kunne være et fornuftigt sted at forsøge sig.

Det mest sandsynlige er dog, at det ender i en massespurt. Her kommer det blandt andet an på, hvem der har klaret sig godt gennem de ekstremt hårde bjergetaper fra de foregående dage. Et godt bud kunne være Caleb Ewan. Den lille australier viste sidste år i Paris, at han er ret så holdbar i slutingne af en Grand Tour. Hans største konkurrenter bliver som altid folk som Sam Bennett og Peter Sagan.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

20. etape (19. september): Lure – La Planche des Belles Filles 36,2 km (Enkeltstart).

20. etape af Tour de France

Så er det tid til dagen, hvor Touren skal afgøres. Det er forhåbentlig stadig tæt i klassementet, så vi kan få det drama, som alle håber på. Det er sjælendt, at Touren har en enkeltstart med et regulært bjerg. Når rytterne runder de 30 kilometer skal de nemlig bestige La Planche des Belles Filles. Netop den stigning er uhyre populær hos ASO, som har haft den på programmet fire gange siden dens debut i 2012.

Dengang vandt en ung Chris Froome sin første etapesejr på bjerget foran Cadel Evans. Siden da har også Vincenzo Nibali, Fabio Aru og Dylan Teuns triumferet på stigningen. Teuns’ sejr kom på sidste års sjette etape, hvor han slog Guilo Ciccone i finalen. Ciccone kunne dog trøste sig med, at han overtog den guletrøje.

De første 15 kilometer af etapen er flade. Herefter går det jævnt op ad i ti kilomter, inden de efterfølgende fem kilometer byder på en nedkørsel og så går turen ellers mod foden af La Planche des Belles Filles. Det 5,9 kilometer lange bjerg stiger i gennemsnit med 8,5 procent. Der er dog stykker, hvor den kommer helt op på 11 til 13 procent. Det sidste stykke mod målstregen er direkte modbydeligt med ekstreme 15%

Ønskescernariet er naturligvis, at en rytter som Egan Bernal eller Thibaut Pinot har førertrøje, og at de klassmentsrytter, som er gode til enkeltstart så skal på jagt. Favoritterne til denne etape må være Primoz Rolgic, Tom Dumoulin og Tadej Pogacar.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

21. etape (20. september): Mantes-la-Jolie – Paris 112,5 km.

21. etape af Tour de France 2020

Traditionen tro slutter Touren naturligvis på Champs-Élysées, som det har gjort siden 1975. Som hovedregel anses løbet for at være afgjort inden starten på denne etape og favoritterne kører ikke, da det er stort set umuligt at gøre en forskel på denne sprinter etape.

Eneste undtagelse skulle være, hvis der var tale om ganske få sekunders afstand. Sidst der blev kørt om den gule trøje på Champs-Élysées var i 1989, da der blev kørt enkeltstart. Her tog Greg LeMond som bekendt med at slå Laurent Fignon med blot otte sekunder. Siden da er etapen blevet afviklet som et linjeløb. Det er meget sjældent at det ikke lykkes sprinterholdene at holde styr på udbrudsforsøgene.

Siden 1989 er det sket to gange, at etapen ikke er slutet med en massespurt og sejren. I 1994 vandt fransk Eddy Seigneur, da han var et del af et udbrug på hele syv mand. I dette sad også danske Bo Hamburger, som blev nummer tre den dag. Anden gang det skete var i 2005, da Alexandre Vinokourov og Bradley McGee rev sig løs på sidste kilometer efterfulgt af Fabian Cancellara. Det lykkedes Vinokourov at vinde etapen og samtidig hoppe fra sjette- til femtepladsen i klassementet.

Favoritterne

Til trods for at det tidligere er lykkes at snyde feltet, er det næsten helt sikkert, at etapen ender i spurt. På Champs-Élysées vil man tit se sprintere, som ikke var i stand til at blande sig i spurterne tidligere i løbet pludselig være med fremme. Det skyldes ofte, at de er kommet godt igennem strabadserne i bjergene. Sidste år havde André Greipel eksempelvis ikke én eneste top ti-placering inden Champs-Élysées, hvor han blev nummer seks. Ved den lejlighed vandt Caleb Ewan etapen foran Dylan Groenewegen, der som bekendt ikke stiller til start i år.

Netop Ewan er naturligvis en oplagt favorit til at løbe med sejren igen. Der er også Elia Viviani, Pascal Ackermann og Alexander Kristoff, som vandt i Paris tilbage i 2018. Sidste år blev Kristoff nummer 111 på Champs-Élysées. Det er langt under niveau for nordmanden. I hans de foregående seks optrædender på Champs-Élysées er en sjetteplads hans dårligste resultat.

Odds på etapen hos Danske Spil

 

 

Odds på Tour de France hos Danske Spil

 

 

 

X

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, opdateringer og tilbud fra dine yndlings bookmakers.

Odds.dk logo
Ansvarligt spil
Center for Ludomani
Nyheder Bookmakers Odds bonusser Ligaer Dagens spilforslag Betting guides Livescore
Find us on Facebook
© 2021 - ODDS.dk. Alle rettigheder forbeholdt Regler og vilkår    |    Om Odds.dk
Kontakt Cookies Fortrolighedspolitik